سفیر آمریکا در عربستان سعودی گفت، واشنگتن و ریاض با جدیت در حال کار روی نهایی کردن یک بسته توافق‌نامه راهبردی دوجانبه هستند که بر منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

سفیر واشنگتن در ریاض: آمریکا در حال نهایی کردن توافق راهبردی با عربستان است

قدس؛ مایکل راتنی، سفیر آمریکا در عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط از تلاش ۲ کشور برای نهایی کردن یک توافق‌نامه راهبردی خبر داد و تاکید کرد این یک توافق تاریخی خواهد بود.

اگرچه سفیر آمریکا به دلیل پیچیدگی‌های منطقه زمان‌بندی تکمیل این بسته را مشخص نکرد، گفت این توافق‌نامه پویایی منطقه را به‌طور قابل توجه و اساسی تغییر می‌دهد.

وی افزود: این بسته شامل چندین حوزه کلیدی، از جمله تقویت مشارکت استراتژیک و نظامی بین آمریکا و عربستان سعودی و عادی سازی روابط ریاض و تل آویو و حصول اطمینان از مسیری مشخص برای تشکیل کشور فلسطین است.

راتنی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی نیز گفت، تغییرات اخیر در عربستان سعودی فرصت‌های قابل توجهی را برای شرکت‌های آمریکایی در بخش‌های مختلف، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، مراقبت‌های پزشکی، زیرساخت‌ها، فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

این دیپلمات آمریکایی همچنین تصمیم واشنگتن برای لغو تعلیق فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را نتیجه تحول شرایط و همکاری عمیق بین دو کشور دانست و توضیح داد: این تصمیم نشان‌دهنده پویایی در حال تغییر در منطقه است، زیرا عربستان سعودی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در یمن و حفظ آتش‌بسی که بیش از دو سال برقرار بوده، انجام داده است.

راتنی در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از متحدان واشنگتن در غرب آسیا در مورد تعهد آمریکا به بازدارندگی، مسائل پیچیده منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت نیروهای نظامی و دریایی آمریکا فعالانه برای جلوگیری از حملات انصارالله در دریای سرخ تلاش می‌کنند.

سفیر آمریکا درباره وتوی عضویت دولت فلسطین در سازمان ملل از سوی ایالات متحده مدعی شد، واشنگتن همچنان به راه‌حل دو دولتی متعهد و خواهان وجود یک کشور مستقل فلسطینی در کنار «اسرائیل» است. با این حال، وی تاکید کرد که تشکیل کشور فلسطین باید از طریق یک روند سیاسی و مذاکرات بین طرفین حاصل شود، نه از طریق روش‌های جایگزین.

سفیر واشنگتن در ریاض با تاکید بر ماهیت قوی و پایدار روابط آمریکا و عربستان بیان کرد، این مشارکت که بیش از ۸۰ سال قدمت داشته، به‌رغم برخی نوسانات تاریخی همچنان قوی است.

وی همچنین بر روابط نزدیک بین نیروهای مسلح ایالات متحده و عربستان سعودی، همراه با ارتباطات تجاری قوی و فرصت‌های اقتصادی متعدد ناشی از تنوع اقتصادی عربستان سعودی تاکید کرد.

راتنی به گشایش روزافزون عربستان سعودی و گسترش سریع چشم‌انداز فرهنگی در این کشور اشاره کرد که به گفته وی، فرصت‌های قابل توجهی را برای همکاری در زمینه‌های نوظهور، مانند تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی و پروژه‌های فرهنگی مشترک ایجاد می‌کند.

دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر جنبه کلیدی مشارکت اقتصادی رو به رشد بین واشنگتن و ریاض را نشان می‌دهد، تصریح کرد: همکاری میان ۲ کشور در عصر سوخت‌های فسیلی آغاز شد و گذار عربستان سعودی به آینده پس از سوخت فسیلی راه را برای سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند باد و خورشید و همچنین در فناوری‌های جذب کربن هموار کرده است.

این دیپلمات همچنین به وجود فرصت‌های فوق‌العاده برای همکاری میان آمریکا و عربستان در بخش مراقبت‌های پزشکی، زیرساخت‌ها، فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی با تداوم رشد و تنوع اقتصاد عربستان سعودی و جذب شرکت‌های جدید آمریکایی اشاره کرد.

سفیر آمریکا در پاسخ به سوالی در رابطه با تهدیدات منطقه‌ای، بر اهمیت مشارکت نظامی واشنگتن و ریاض تاکید و خاطرنشان کرد شرکت‌های دفاعی آمریکایی سال‌هاست در این کشور فعال بوده‌اند.

وی یادآور شد: در ماه فوریه، عربستان سعودی میزبان نمایشگاه دفاع جهانی بود که اکنون یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها در زمینه دفاعی در سطح جهان است و بیش از ۱۰۰ شرکت آمریکایی در این رویداد شرکت کردند.

مایکل راتنی در بخش پایانی مصاحبه خود با تاکید بر اینکه به‌عنوان سفیر آمریکا در عربستان، تمرکز اصلی او بر روابط دوجانبه قرار دارد، گفت در طول دوران حرفه‌ای‌اش، به‌طور گسترده با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کار کرده و در تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو دولتی مشارکت داشته است که به او درک عمیقی از هر دو طرف داده است.

وی مدعی شد که اولویت فعلی توقف خشونت در غزه و رسیدگی به سختی‌های شدید ساکنان آن، تضمین آتش‌بس، آزادی اسرای اسرائیلی و حل مناقشه برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی به نوار غزه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.